UX-onderzoek in 2024: het complete overzicht
In dit artikel geven we een compleet overzicht van de tools, methoden en technieken die gebruikt worden voor het uitvoeren van user experience onderzoek, dat vaak wordt afgekort als UX-onderzoek. Aan de hand van de volgende onderwerpen helpen we je op weg:
Boek een demo Download UX-onderzoeksrapportInhoudsopgave
Wat is UX-onderzoek?
User experience (UX) onderzoek omvat het inzetten van verschillende onderzoekstechnieken met als doel inzicht te krijgen in de gedragingen, context en achterliggende beweegredenen van de eindgebruiker.
User experience onderzoek, ook wel user research genoemd, is onlosmakelijk verbonden met UX-design en voorkomt het maken van beslissingen op basis van onderbuikgevoel en aannames.
Sterker nog, UX-onderzoek is zo nauw verweven met user experience design dat het onmogelijk is om UX-design uit te voeren zonder dat daar UX-onderzoek aan ten grondslag ligt.
Voor user experience onderzoek worden verschillende termen gebruikt: UX-onderzoek, UX Research en user research verwijzen allemaal naar user experience (UX) onderzoek.
De voordelen van user experience onderzoek
Waar een grafisch ontwerper designbeslissingen maakt op basis van de klantbriefing, eigen ervaring en aannames doet een UX-designer dat op basis van UX-onderzoek. Maar wat levert dat nou concreet op?
- Voorkomt sturen op aannames. Test aannames en hypothesis direct met testers uit de doelgroep om duidelijkheid te krijgen.
- Een beter product. Door een website, app of concept te testen met de doelgroep, zorg je ervoor dat pijnpunten en obstakels inzichtelijk worden en kunnen worden verholpen.
- Een sterke bedrijfsgroei. Het mooie van UX-onderzoek is dat het niet alleen zorgt voor blijere klanten, maar dus ook een directe impact heeft op de conversie. Benieuwd hoe? Bekijk onze klantcases.
- Meer tevreden eindgebruikers. Door te luisteren naar (potentiële) klanten geef je ze niet alleen het gevoel naar ze te luisteren, maar verzeker je jezelf ervan dat je een website of app ontwikkelt die aansluit bij hun behoeftes.
Benieuwd naar wat UX-onderzoek op kan leveren voor jouw bedrijf?
Boek dan een demo met ons of download de whitepaper.
Boek een demo Download de whitepaperWanneer moet je UX-onderzoek uitvoeren?
Als je UX-onderzoek gaat (of laat) uitvoeren, wil je er natuurlijk voor zorgen dat je er het meeste uithaalt. Afhankelijk van de fase waarin jouw website of app zich bevindt en de bijbehorende onderzoeksvraag, bepaal je welke methodiek je inzet. (Meer hierover verderop in het artikel).
De meest voorkomende fases waar UX-onderzoek wordt toegepast, hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet:
- In de verkennende fase. In deze fase kan het uitvoeren van behoefteonderzoek of conceptonderzoek van toegevoegde waarde zijn. Doorloop je een redesigntraject? Dan kan waardevol om usability-onderzoek uit te voeren op de huidige website (een nulmeting) en na livegang een nieuw onderzoek uit te voeren (éénmeting).
- In de validatiefase. Om al in een vroeg stadium feedback te verzamelen en prototypes gemaakt in Figma, Sketch, Adobe XD of Invision te verbeteren, kan prototypeonderzoek worden ingezet of kun je een UX-audit laten uitvoeren.
- In de optimalisatiefase. UX-onderzoek uitvoeren op een website of app die live staat? Dan is het uitvoeren van een combinatie van usability-onderzoek, klantonderzoek of het laten uitvoeren van een UX-Audit vaak een goede mix.
Hoeveel kost UX-onderzoek?
Over het algemeen geldt dat onderzoeken die op locatie worden uitgevoerd meer voorbereiding kosten en daardoor duurder zijn dan onderzoek via een all-in-one platform zoals dat van User Sense.
Zelf UX-onderzoek uitvoeren? Dan kun je al vanaf € 300 user tests uitvoeren via ons platform. Geen tijd om zelf onderzoek uit te voeren? Overweeg dan om UX-onderzoek uit te laten voeren door een onderzoeksteam. De kosten daarvoor beginnen bij € 975.
Natuurlijk heeft de gekozen onderzoekstechniek ook invloed op de kosten. Zo is het uitzetten van een vragenlijst vaak goedkoper dan het uitvoeren van kwalitatief UX-onderzoek. Tot slot moet je ook rekening houden met het feit dat het werven van respondenten een prijzige bedoeling kan zijn, zeker wanneer je op zoek bent naar specifieke doelgroepen.
UX-onderzoek: de verschillende dimensies
Afhankelijk van de onderzoeksvraag die er wordt gesteld, kunnen er verschillende onderzoekstechnieken worden gebruikt om deze te beantwoorden.
Hoewel user experience research een vrij nieuw vakgebied is, zijn de meeste onderzoekstechnieken die worden gebruikt al veel langer in omloop. De verschillende onderzoekstechnieken kunnen worden opgedeeld aan de hand van twee dimensies: kwantitatief / kwalitatief, attitudinal / behavioural.
Kwantitatief en kwalitatief UX-onderzoek
Bij kwantitatief user experience onderzoek wordt er op basis van een steekproef geprobeerd een uitspraak te doen over de gehele populatie. Hiervoor zijn vaak grote aantallen nodig.
Het uitvoeren van kwantitatief UX-onderzoek is vaak het meest geschikt op het moment dat er onderzoeksvragen zijn die een antwoord moeten geven op ‘wat’, ‘waar’ en ‘wanneer’.
Bij kwalitatief user experience onderzoek ligt de focus meer op de menselijke kant van de harde data door onderzoek te doen naar achterliggende beweegredenen en motieven. De steekproef is weliswaar minder groot dan bij kwantitatief onderzoek, maar er wordt doorgegaan tot op het punt waarop er geen nieuwe informatie meer wordt verzameld.
Bij kwalitatief UX-onderzoek wordt er niet zozeer gekeken naar wat er gebeurt, maar naar waarom bepaald gedrag plaatsvindt. Onderzoeksvragen bij kwalitatief UX-onderzoek geven vaak een antwoord vragen als ‘waarom’ en ‘hoe’.
Attitudinal en behavioural UX-onderzoek
Een andere manier om de verschillende UX-onderzoekstechnieken op te delen, is door te bekijken of deze attitudinal of behavioural van aard zijn.
Attitudinal onderzoek is gericht op dat wat mensen zeggen, denk aan bijvoorbeeld diepte-interviews en focusgroepen. Behavioural onderzoek, daarentegen, kijkt naar wat gebruikers doen. Hierbij kun je denken aan eye-tracking, heatmaps of A/B-tests.