Net Promoter Score (NPS) in UX onderzoek
In dit artikel vertellen we je meer over de Net Promoter Score (NPS). We leggen je uit wat de NPS inhoudt, hoe je de score berekent en leggen uit hoe je het onderdeel kunt maken van usability testing.
Inhoudsopgave
Wat is de Net Promoter Score?
De Net Promotor Score is een tool die wordt gebruikt om de klantloyaliteit van een bedrijf te meten - en zou een direct verband hebben met omzetgroei en klantbehoud. De tool is in 2003 ontwikkeld door Fred Reichmann en gepubliceerd in de Harvard Business Review. Sindsdien is de populariteit ervan enorm toegenomen.
De Net Promoter Score meet je door klanten één simpele vraag te stellen:
Hoe waarschijnlijk is het dat jij ons bedrijf zou aanraden aan iemand anders?
Afhankelijk van het antwoord dat de respondent geeft kan hij worden ingedeeld in een van de volgende categorieën:
- De criticasters (0 - 6) zijn mensen die een score van zes of lager hebben gegeven. Deze groep klanten zijn ontevreden en kunnen de reputatie van een bedrijf schade aandoen door negatieve mond-op-mondreclame.
- De passief tevredenen (7 - 8) zijn mensen die een score van een zeven of een acht hebben gegeven. Dit zijn tevreden klanten, maar niet per se enthousiast over het geleverde product of dienst. Ze zijn vatbaar voor aanbiedingen van concurrenten.
- De promoters (9 - 10) zijn mensen die een score van negen of tien hebben gegeven. Zij zijn loyale klanten die enthousiast worden van het geleverde product of dienst. Zij delen hun ervaring met andere mensen en stimuleren verdere groei van het bedrijf.