Usability-onderzoek uitvoeren?
In een usability-onderzoek test je de gebruikersvriendelijkheid van jouw website, app of prototype met respondenten uit jouw doelgroep. Laat User Sense de werving verzorgen of voer onderzoek uit met bestaande klanten. Kom erachter waar gebruikers vastlopen, verbeter de UX en daarmee de conversie. Benieuwd hoe andere bedrijven dit hebben gedaan? Bekijk onze klantcases.
Onderzoek uitvoeren voor een website of app die nog niet live staat? Lees dan meer over behoefteonderzoek, conceptonderzoek of prototype-onderzoek.
-
Wij werven testers uit jouw B2C of B2B-doelgroep
-
Gemiddelde doorlooptijd van 10-15 werkdagen, sneller op aanvraag
-
Volledig remote of op locatie (v.a. €2520,- per onderzoek)
Inzicht in de waarom
Analytics laten zien wat gebruikers doen. Met usability-onderzoek kom je achter de waarom.
Voorkomt sturen op aannames
Valideer hypotheses en aannames met usability-onderzoek voor maximaal resultaat.
Duidelijk rapport met alle knelpunten
Direct inzicht in de urgentie en frequentie van UX-issues op de website.
Hoe wordt usability-onderzoek uitgevoerd?
Voor het uitvoeren van usability-onderzoek kan gebruik worden gemaakt van unmoderated of moderated user tests die via het platform van User Sense worden uitgevoerd, waarbij gebruik kan worden gemaakt van alle features.
Het traject voor usability-onderzoek kan worden opgedeeld in drie fases.
1 - Voorbereiding
In een vrijblijvende kennismaking bespreken we de doelstelling van het onderzoek en geven we advies over de juiste methodiek. Na akkoord op de offerte wordt de kick-off met de UX-onderzoeker ingepland. Hierin worden de onderzoeksvragen en het respondentenprofiel besproken, zodat de onderzoeker het testplan op kan stellen.
2 - Uitvoering (un)moderated user tests
De werving wordt in gang gezet en de uitvoering van de user tests vindt plaats via het platform. Alle sessies worden automatisch opgenomen en beschikbaar gesteld. Voeren we moderated user tests uit? Dan is het mogelijk om live mee te kijken via de livestream.
3 - Analyse en rapportage
De UX-onderzoeker analyseert de testsessies via het platform, waarbij de transcriptie en de onderzoeksaantekeningen ook voor jullie beschikbaar wordt gesteld. De meest interessante fragmenten worden samengevat in een highlightvideo als ook een uitgebreid onderzoeksrapport. Tot slot worden de resultaten gepresenteerd in een evaluatie.
Krijg antwoord op vragen zoals
Conversiekillers
Wat zijn de grootste knelpunten in de user experience (UX) en hoe kan de conversie worden verhoogd?
Gebruiksvriendelijkheid
Hoe ervaren gebruikers onze website? Wat zijn de top 3 fijn- en pijnpunten?
Vindbaarheid
Hoe komen gebruikers op de website terecht en welke informatie verwachten zij te zien?
Uitstraling
Wat vinden gebruikers van de uitstraling? Vinden zij deze passen bij onze branche en ons merk?
Wat leveren we op?
De oplevering na afloop van een usability-onderzoekstraject bestaat uit drie onderdelen.
Inzage in testsessies en onderzoeksaantekeningen
Alle user tests en onderzoeksaantekeningen worden beschikbaar gesteld via het dashboard. Er kan een onbeperkt aantal gebruikers worden uitgenodigd, zodat iedereen in de organisatie de sessies terug kan kijken indien gewenst.
Highlightvideo
Als aanvulling op het onderzoeksrapport knippen wij de meest interessante fragmenten uit de opnames en voegen deze samen in één video van vijf tot tien minuten.
Onderzoeksrapport
In het onderzoeksrapport wordt alle inzichten samengevat. Hierbij wordt aangegeven hoe vaak gebruikers tegen een bepaald issue aanliepen, zodat duidelijk wordt welke issues de meeste prioriteit hebben.
Weten hoe een onderzoeksrapport eruit ziet?
Download het voorbeeldrapport.
Vrijblijvend digitaal kennismaken?
Plan een vrijblijvende digitale kennismaking in. In dit gesprek bespreken we jouw doelstellingen en de onderzoeksvragen. Bij interesse sturen we dezelfde dag een voorstel op maat naar je toe.
Veelgestelde vragen
De meest gestelde vragen en antwoorden voor jou op een rijtje gezet.
Hoeveel actieve testers hebben jullie?
User Sense heeft dit op moment meer dan 25 000 actieve testers.
Onze testers zijn verspreid over heel Europa, waarbij het merendeel van onze testers woonachtig is in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Letten jullie erop dat testers niet te vaak meedoen?
Zeker! We waken ervoor dat respondenten niet te vaak testen. We houden bij hoe vaak een tester mee heeft gedaan met onderzoeken in de afgelopen maanden en zorgen ervoor dat zij aan maximaal twee tests per maand meedoen.
Kunnen agencies gebruik maken van de onderzoeksservice?
Zeker! Bij User Sense werken we op dagelijkse basis samen met bureaus door heel Europa. Hier kom je meer te weten over het User Sense Agency Network.
Kan ik ook zelf testers uitnodigen?
Ja, het is mogelijk om eigen testers uit te nodigen. We brengen dan uiteraard geen wervingskosten in rekening. Je betaalt dan alleen voor het gebruik van het platform. Meer informatie over de tarieven vind je op deze pagina.
Hoe waarborgen jullie de kwaliteit van de testers?
Alle testers doorlopen een aanmeldproces waarin wordt uitgelegd wat er van hun wordt verwacht tijdens gebruikersonderzoeken. Zaken zoals hardop moeten nadenken en zoveel mogelijk feedback geven is dan ook iets waar zij bekend mee zijn.
In de meeste gevallen voeren we alleen testsessies uit met testers die de kwalificatietest succesvol hebben doorlopen. Zo weet je zeker dat je testers werft die zich kunnen verwoorden en het leuk vinden om feedback te geven.
Hoe snel kunnen testers worden geworven?
In veel gevallen kunnen testers binnen 72 uur geworven worden, al is het aan te raden hier langer de tijd voor te nemen. Over het algemene geldt dat hoe eerder de werving wordt uitgezet, des te meer aanmeldingen er binnenkomen.
Is het mogelijk om live mee te kijken?
Ja, het is mogelijk om collega's of klanten de sessie te laten bijwonen als observator. Zij kunnen helpen met het toevoegen van onderzoeksaantekeningen en deelnemen aan de chat. Om ervoor te zorgen dat de tester zich niet al te veel bekeken wordt, nemen observators niet deel aan het gesprek. In de praktijk betekent dat de webcam en de microfoon van de observator altijd uit staat.
Hoe lang blijven de opnames beschikbaar?
Op dit moment blijven de sessies zes maanden op het platform van User Sense beschikbaar. In deze periode kun je de sessies, bekijken, analyseren en delen met collega's. Ook kun je de sessies downloaden, zodat hier intern op kan worden teruggegrepen.
Usability-onderzoek aan het overwegen?
Plan een vrijblijvende kennismaking of download het voorbeeldrapport.