Klantonderzoek uitvoeren?

Klantonderzoek heeft als doel om de behoeftes en wensen van de klant in kaart te brengen en kan op verschillende manieren worden uitgevoerd. Zo kunnen klanten worden gevraagd deel te nemen aan een behoefteonderzoek, conceptonderzoek, prototype-onderzoek of usability-onderzoek.

Afhankelijk van de doelstellingen van het onderzoek, kan er ook een onderzoeksvoorstel op maat worden gemaakt waarin verschillende methodieken worden gecombineerd. 

  • Nodig klanten uit om deel te nemen (AVG-proof)
  • Gemiddelde doorlooptijd van 10-15 werkdagen, sneller op aanvraag
  • Volledig remote betekent een voordelig tarief (v.a. €1395,- per onderzoek)
Motieven en beweegredenen

Identificeer achterliggende motieven, beweegredenen, gedachten en gevoelens.

Ontdek fijn- en pijnpunten

Identificeer wat als positief of negatief wordt ervaren en verbeter de klantervaring

Duidelijk rapport met alle inzichten

Volledige inzage in de testsessies en duidelijk rapport met de inzichten.

Hoe wordt klantonderzoek uitgevoerd?

Voor het uitvoeren van klantonderzoek wordt veelal gebruik gemaakt van moderated user tests en/of diepte-interviews. Beide methodieken geven de ruimte om verdiepende vragen te stellen, zodat de er een goed beeld ontstaat van de klantervaring. 

Het traject voor klantonderzoek kan worden opgedeeld in drie fases. 

1 - Voorbereiding
In een vrijblijvende kennismaking worden de onderzoeksdoelstellingen besproken en advies gegeven over de onderzoeksopzet en de methodiek. Na akkoord op de offerte wordt de kick-off ingepland. Tijdens de kick-off worden de onderzoeksvragen opgesteld. Het interview- of testscript volgt binnen drie werkdagen na de kick-off. 

2 - Uitvoering sessies
De werving wordt in gang gezet en de uitvoering van de diepte-interviews of user tests vinden plaats via het platform. Alle sessies worden automatisch opgenomen en beschikbaar gesteld. Ook is het mogelijk om mee te kijken via de livestream

3 - Analyse en rapportage
De UX-onderzoeker analyseert de sessies via het platform, waarbij de transcriptie en de onderzoeksaantekeningen ook voor jullie beschikbaar wordt gesteld. De meest interessante fragmenten worden samengevat in een highlightvideo als ook een uitgebreid onderzoeksrapport. Tot slot worden de resultaten gepresenteerd in een evaluatie.

Krijg antwoord op vragen zoals

Algemene tevredenheid

Hoe tevreden zijn klanten met de organisatie en waarom is dit zo?

Net Promoter Score

In hoeverre zouden onze klanten ons aanraden aan vrienden, familie of collega's?

Loyaliteit

Hoe loyaal zijn onze klanten loyaal en betrokken bij onze organisatie?

Concurrentie

Hoe zien onze klanten ons ten opzichte van de concurrentie?

Wat leveren we op?

De oplevering na afloop van een klantonderzoek bestaat uit drie onderdelen. 

Inzage in alle sessies en onderzoeksaantekeningen
Alle sessies en onderzoeksaantekeningen worden beschikbaar gesteld via het dashboard. Er kan een onbeperkt aantal gebruikers worden uitgenodigd, zodat iedereen in de organisatie de sessies terug kan kijken indien gewenst. 

Highlightvideo
Als aanvulling op het onderzoeksrapport knippen wij de meest interessante fragmenten uit de opnames en voegen deze samen in één video van vijf tot tien minuten. 

Onderzoeksrapport
In het onderzoeksrapport wordt alle inzichten samengevat. Hierbij wordt aangegeven hoe vaak gebruikers een bepaald inzicht hebben benoemd, zodat duidelijk wordt welke zaken prioriteit hebben.

Weten hoe een onderzoeksrapport eruit ziet?
Download het voorbeeldrapport.

Vrijblijvend digitaal kennismaken?

Plan een vrijblijvende digitale kennismaking in. In dit gesprek bespreken we jouw doelstellingen en de onderzoeksvragen. Bij interesse sturen we dezelfde dag een voorstel op maat naar je toe.

Veelgestelde vragen

De meest gestelde vragen en antwoorden voor jou op een rijtje gezet.

User Sense heeft dit op moment meer dan 25 000 actieve testers.

Onze testers zijn verspreid over heel Europa, waarbij het merendeel van onze testers woonachtig is in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. 

Zeker! We waken ervoor dat respondenten niet te vaak testen. We houden bij hoe vaak een tester mee heeft gedaan met onderzoeken in de afgelopen maanden en zorgen ervoor dat zij aan maximaal twee tests per maand meedoen. 

Zeker! Bij User Sense werken we op dagelijkse basis samen met bureaus door heel Europa. Hier kom je meer te weten over het User Sense Agency Network.

Ja, het is mogelijk om eigen testers uit te nodigen. We brengen dan uiteraard geen wervingskosten in rekening. Je betaalt dan alleen voor het gebruik van het platform. Meer informatie over de tarieven vind je op deze pagina

Alle testers doorlopen een aanmeldproces waarin wordt uitgelegd wat er van hun wordt verwacht tijdens gebruikersonderzoeken. Zaken zoals hardop moeten nadenken en zoveel mogelijk feedback geven is dan ook iets waar zij bekend mee zijn.

In de meeste gevallen voeren we alleen testsessies uit met testers die de kwalificatietest succesvol hebben doorlopen. Zo weet je zeker dat je testers werft die zich kunnen verwoorden en het leuk vinden om feedback te geven. 

In veel gevallen kunnen testers binnen 72 uur geworven worden, al is het aan te raden hier langer de tijd voor te nemen. Over het algemene geldt dat hoe eerder de werving wordt uitgezet, des te meer aanmeldingen er binnenkomen. 

Ja, het is mogelijk om collega's of klanten de sessie te laten bijwonen als observator. Zij kunnen helpen met het toevoegen van onderzoeksaantekeningen en deelnemen aan de chat. Om ervoor te zorgen dat de tester zich niet al te veel bekeken wordt, nemen observators niet deel aan het gesprek. In de praktijk betekent dat de webcam en de microfoon van de observator altijd uit staat. 

Op dit moment blijven de sessies zes maanden op het platform van User Sense beschikbaar. In deze periode kun je de sessies, bekijken, analyseren en delen met collega's. Ook kun je de sessies downloaden, zodat hier intern op kan worden teruggegrepen. 

Klantonderzoek aan het overwegen?

Plan een vrijblijvende kennismaking of download het voorbeeldrapport.